Annons:

Premium

Superstjärnan som är hotellägarnas favorit

Taylor Swift är bra, tycker många. Särskilt hotellägare i Stockholm som redan ser bokningsvärde runt 100 miljoner kronor inför konserterna i maj. Av: Leif Holmkvist.

När det kommunicerades att Taylor Swift ska ha tre konserter i Stockholm den 17 – 19 maj nästa vår blev det fart på bokningssajterna. Travel News bad Benchmarking Alliance analysera bokningsläget för huvudstadens hotell under konsertdagarna. Så här ser det ut:

# Torsdagen den 16 maj, dagen före första konserten, är 44,6 procent av rummen bokade. Det kan jämföras med 15,1 procent samma dag veckan innan.

# Fredagen den 17:e har bokningarna stigit till 66 procent. Vid denna tid i fjol var bara 13 procent bokade detta majdatum i år.

# Lördagen den 18:e är bokningarna redan uppe i 70,4 procent. Jämförbara datum i år låg på 8 procent.

# Söndagen den 19:e är 46,9 procent av rummen bokade, jämförbara datum i år var bokade kring 10 procent vid den här tiden i fjol.

Rasmus Kjellman på Benchmarking Alliance, som är noga med siffror och vetenskaplig stringens, påpekar att helgdagarna infaller på olika datum, särskilt som nästa år är skottår, men han kan ännu inte se några högre bokningstal någon gång under 2024 i Stockholm.

Travel News kan däremot tillåta sig en räkning på fri hand:

Om vi antar att bokningarna är 40 procent högre än normalt de fyra dagarna kring konserterna i Stockholms 33 000 hotellrum och det genomsnittliga rumspriset är 1 800 kronor är bokningsvärdet redan uppe i 95 miljoner kronor och växer för varje dag.

Se det som ett harmlöst räkneexempel för att visa hur viktigt det är att vara en evenemangsstad. Det lär bli fullbokat innan Taylor Swift hunnit landa. Och det är hotellägarna, och ett antal krögare kan tänkas, glada för.