Ecospheres AB som alltså finns över varumärket Ecolyx verkar inom hållbarhet, gästfrihet, rese- och turismbranschen samt konsultation. Företagets kärnverksamhet innefattar försäljning, förmedling och paketering av hållbara resor, hotell och upplevelser, samt vissa ideella aktiviteter. Dessutom fokuserar Ecospheres AB på att utveckla partnerskap och erbjuda konsulttjänster för reseindustrin, inklusive seminarier, träningar, IT-tjänster, expertis och produktutveckling.
Ecospheres AB:s styrelse består av Catarina Frisk som ledamot, Jesper Stagegaard som ledamot och ordförande, Ulrika Löfdahl som ledamot samt René Eghammer som ledamot. Bolaget är baserat i Karlskrona, Blekinge län.
-Med våra nya delägare gör vi en expansion och vi gjorde vårt bästa år någonsin. Styrelseledamot samt ägare Ulrika Löfdahl kommenterar det senaste bokslutet.
– 2022/23 var ett år där vi såg en klart ökad efterfrågan på resor hos Ecolyx och även inom branschen i stort.
Enligt det senaste bokslutet för Ecospheres AB, som sträcker sig från den 1 juni 2022 till den 31 maj 2023, uppgick omsättningen till 9,37 miljoner kronor. Detta är en ökning jämfört med föregående år då omsättningen låg på 5,90 miljoner kronor. Trots den ökade omsättningen, rapporterades årets resultat som en förlust på 2,315 miljoner kronor, vilket är en större förlust än de 268 000 kronor som rapporterades under 2022.
-2022/23 var ett år där vi såg en klart ökad efterfrågan på resor hos Ecolyx och även inom branschen i stort. Början av 2022 fortsatte i spåren av covid och sedan även ett nytt krig i Ukraina som påverkade räntorna och höga inflation vilket påverkade försäljningen till viss del. Trots detta har det varit det bästa försäljningsåret hittills för Ecolyx, vilket visar att den satsning vi nu gör ger tillväxt.
Företaget, grundades den 13 augusti 2010 och personalomkostnaderna för perioden uppgick till 2,563 miljoner kronor och kassan låg på 1,747 miljoner kronor. Inga utdelningar delades ut under perioden. Ulrika beskriver ytterligare om företagets expansion och hur planerna framöver ser ut:
-Ecolyx har utökat personalstyrkan och gjort stora satsningar på marknadsföring, och utvecklingen ligger i linje med den budget vi satt upp för expansionen. Den norska marknaden har tagit lite längre tid än förväntat men vi ser också att vi är på rätt väg och går framåt. 2024 ser ut att bli ett strålande år och ligger i linje med den expansion vi gör – vi har nästan uppnått förra årets försäljning redan nu i februari. Målet är att vi ska fördubbla vår omsättning 2023/24 och med kapitalstarka ägare, har vi goda förhoppningar att detta kommer att ske.