”Den som fått återbetalning genom värdecheckar (så-kallade vouchers) ska också få automatisk återbetalning om krediten inte används före sista giltighetsdag”
Trots att EU i nuläget är det enda området i världen som har regler för passagerares rättigheter som gäller flyg, tåg, båtar och bussar upplever många resenärer att de får problem. Helt enkelt för att reglerna inte alltid följs. Det blev inte minst tydligt under pandemin då många reseaktörer hamnade i ekonomisk rävsax samtidigt som konsumenternas förvirring inför reella lagar och regler var enorm.
Det är det som EU-kommissionen nu vill råda bot på genom att stärka resenärers rättigheter. De sex föreslagna ändringarna är tänkta att förbättra tillsynsmekanismerna och reglerna för ersättning. Liksom uppmuntra EU-länderna att proaktivt hålla koll på eventuella reseproblem och inte bara handlägga klagomål.
Resenärer som köper sina flygbiljetter via mellanhänder, så som en OTA, ska få större klarhet i om det är transportbolaget eller mellanhanden som är ersättningsskyldig. Även resenärer som använder olika transportslag – säg, flyg och buss eller tåg och färja – ska få bättre information och skydd, till exempel i form av anslutningstiderna mellan de olika transporttjänsterna. Om resenären bokar de olika delarna av resan i ett och samma köp, så som en biljett som innehåller både buss och tåg, ska resenären ha rätt till hjälp från transportföretaget om anslutningen missas.
När paketresor bokas ska förskottsbetalningen, ibland även kallad handpenningen eller delbetalning, vara högst 25 procent av paketresans pris, upp till 28 dagar före avresan. Den som fått återbetalning genom värdecheckar (så-kallade vouchers) ska också få automatisk återbetalning om krediten inte används före sista giltighetsdag. Både värdechecken och återbetalningsrätten ska dessutom skyddas om arrangören kommer på obestånd. Vidare ska rätten att få pengarna tillbaka inom 14 dagar bekräftas på nytt.
EU-kommissionen vill att det ska bli lättare för resenärer att hitta reseinformation i realtid vid resans olika knutpunkter. Till exempel ha tillgång till uppdaterad realtidsinfo vad gäller sådant som förseningar och inställda förbindelser. Här räknas även tillgänglighet för resenärer med rörelsehinder eller annan funktionsnedsättning in – och om flygbolag tvingar flygresenärer med funktionsnedsättning att ha med sig en ledsagare ska ledsagaren resa gratis.
För att göra det lättare för både företag och passagerare att tillgång till och delning av transportdata föreslår EU-kommissionen ett gemensamt europeiskt dataområde.