Annons:

Premium

Analys: Att kalla OTA:er för pirater rentvår inte Ryanairs eget rykte

Det irländska lågprisflygbolaget är ökänt för sina extrautgifter på allt från sittplatser till handbagage. När de i vanlig ordning basunerar ut sin så-kallade novemberundersökning om hur onlineredebyråer, OTA:er, är än värre kålsupare - ja, då framstår det mest som ett desperat försök att rentvå det egna varumärket. Klassisk ”whataboutism”: tekniken att slå ifrån sig en anklagelse genom att rätt och slätt komma med en motanklagelse. Text: Linda Iliste

Ryanairs årliga granskning av OTA:er pekar förvisso på alldeles hutlösa överpriser. 

Konsumenter som bokar ett Ryanair-flyg med Kiwi.com och den vägen väljer att boka sittplats betalar 344 procent mer för tjänsten än på flygbolagets hemsida, 24,40 euro i stället för 5,50 euro. 

Liknande prisökningar syns även hos Lastminute.com (plus 236 procent), Opodo.com (plus 135 procent) och eDreams.com (plus 116 procent).

Det är sanslöst och viktigt att konsumenter blir medvetna om för att kunna fatta välinformerade beslut.

Enligt Ryanair avslöjar undersökningen ”hur OTA:er fortsätter att lura intet ont anande konsumenter med omotiverade utgifter”. Att man ”forsätter kampanja för att konsumenter ska skyddas från dessa överdebiterande och felsäljande pirater”.

Man tackar! Inte så lite ironiskt kan tyckas, av ett flygbolag som, när totalsumman för en flygresa väl blir synlig i bokningsprocessen, ofta visar sig dyrare än ett reguljärflyg för motsvarande bokning.

Ryanair är knappast ensamma om ett vilseledande ”pris från…”-koncept. Men novemberundersökningen framstår mest som sten kastad i glashus än genuin omtanke om konsumenter. Pirater är ni allihopa?