Teknikbolaget Amadeus är en av reseindustrins stora elefanter, eller dinosaurier som konkurrenterna och utmanarna hävdar. Amadeus är en GDS (Global distribution system), alltså kittet som gör att alla i reseindustrin kan prata med varandra via en dator. Största kund är flygbolagen, 80 procent av bolagets intäkter kommer från denna kundgrupp. Men man hjälper även flygplatser att hålla koll på sina flöden. I Norden är Amadeus den största elefanten när det kommer till GDS, men har konkurrens av bland annat Sabre och Travelport. Men Amadeus utmanas självfallet också av startups som vill ta del av Amadeus enorma kaka. Ungefär 400 miljoner flygresor per år sker med Amadeus hjälp på 148 marknader, Kina och Ryssland får/vill inte vara med. Den totala flygkakan utgörs av en miljard flygresenärer som reser i snitt fyra gånger per år. Amadeus hjälper även hotell att hålla reda på sina gäster.
I Norden heter de största kunderna SAS, Norwegian, BRA och Widerøe. Men det finns ytor i flygindustrin som Amadeus inte täcker, exempelvis charter, läs flygbolagen Jetline och Sunclass Airways. Dessa flygningar fixar researrangörerna själva utan Amadeus kitt eftersom Ving och Apollo fyller alla stolar själva.
Den andra stora nyttjaren av Amadeus tjänster är resebyråerna som tack vare systemet kan se produkterna som flygbolagen säljer i sina datorer. Att detta har blivit mer komplicerat de senaste 25 åren är en underdrift. Det vet alla som bara vill köpa en flygbiljett på nätet, men måste klicka sig igenom ett antal erbjudande och frågor innan det kommer till att skriva in sitt kreditkort och de facto betala sin resa. (Självfallet slåss Amadeus mot Klarna, Visa och Paypal när det kommer till betalning).
För att de ska gå smidigare har den globala flygorganisationen IATA uppfunnit ett nytt gränssnitt kallad NDC (New Distribution Capability), ett system som Amadeus försöker få sina kunder att acceptera. Det går ganska långsamt. Okej i vår del av världen har SAS, Norwegian, Emirates, Lufthansa, Air France KLM hoppat på det nya tåget. Men de utgör bara drygt 10 procent av IATA:s medlemmar i världen. 2025 tror man att en tredjedel är med och först 2030 ska alla flygbolag ha det nya systemet. Men det gäller förstås inte Ryanair som inte är medlemmar i IATA eftersom de anser att IATA i första hand vänder sig till national carriers. Ryanair hatar återförsäljare, alltså resebyråer, som de anser lurar resenärerna att betala för mycket. I veckan presenterade Ryanair en lista på de OTA:er, alltså digitalaresebyråer som är “bäst” på att lura kunderna. Vann gjorde Kiwi med en överfakturering på 344 procent. Ryanair vill att kunder ska handla på den egna hemsidan för detta har de ett Amadeus-system som heter light ticketing carrier.
NDC rymmer alltså en förhoppning hos flygbolagen att ta mer kontroll över sin försäljningsprocess och förbättra sina marginaler. Men på kundsidan, speciellt hos affärsresenärer och deras resebyråer, finns en frustration eftersom systemet inte är helt transparent. Det går helt enkelt inte att hitta lägsta pris överallt.
Det är alltså med stöd av ovan som Amadeus gör sina årliga analyser för media och för reseindustrin. Dagen efter medias dragning får ett åttiotal resebyråer, agenter och flygbolag komma till Köpenhamn en två dagars konferens.
Den första viktiga insikten är ingen nyhet för Travel News läsare. I undersökningar säger många att de vill flyga hållbart, men när det kommer till betalning av tjänster som klimatkompensation och hållbart flygbränsle är det få som faktiskt vill betala. Detta visar även Amadeus spaningar, men siffrorna är inte lika dystra som Norwegians som visade att bara 2 procent de facto betalar för att flyga hållbart. Detta är förstås ett stort problem eftersom flygindustrin lovat världen att vara Net Zero 2050 och Carbon neutral 2025. Det finns en risk att dessa löften som jag är övertygad aldrig kommer att infrias så kan det ge backlash. Men när detta har hänt tidigare få reagerat.
Den andra spaningen som inte heller är en stor nyhet för Travel News är att musik och konserter triggar resor som aldrig förr. Taylor Swifts tre konserter på Friends nästa vår innebär att alla hotellrum runt arenan redan är sålda till rekordpriser. Träffade en hotelldirektör på Pandox kapitalmarknadsdag som tillstod att priserna under Swift-helgen är i överkant, drygt 3000 kronor för ett standardrum och av dessa kronor singlar några ören ner till Amadeus. När Coldplay annonserade att de skulle spela i Rumänien ökade sökningarna dit med 91 procent och bokningarna ökade med 436 procent. Taylor Swifts 146 stadium spelningar i USA har sålt 1,4 miljoner biljetter. Udda destinationer bör alltså göra allt och lite till för att locka till sig världens bästa musikartister.
Den tredje spaningen var att sociala medier nu börjar bli en försäljningsplattform för resor. Här håller TikTok på att gå om Google både när det kommer till inspiration, men även sökningar. Nya aktörer att hålla koll på är Thatch, Luxury Travel Hackers och TrovaTrip, som Inc rankade nummer 236 av de 5 000 mest snabbväxande företagen i USA 2023. Denna teknologi gör att influencers som använder Instagram, YouTube och TikTok kan dela en bokningslänk direkt på sin egen sida och där också hantera betalningar, förstås med en provision till Influencern.
Den fjärde spaningen är Business ”light lyx”. Med allt fler resenärer som vill flyga längst fram i planet, finns det en möjlighet att erbjuda mer överkomliga och tillgängliga ”splittrade” priser i businessklass.
Under 2019 var Emirates ett av de första flygbolagen att lansera speciella businessklassbiljetter, utan tillgång till loungen, begränsat val av platser och inga uppgraderingsmöjligheter. Qatar Airways följde efter och presenterade ett Business Class Lite-pris, där passagerare ombads att betala extra för att komma in loungen och datum- eller ruttändringar, samtidigt som de också tjänar färre Avios/Qmiles.
När trenden tog fart började Zipair från Japan och Finnair erbjuda ”basic” affärsbiljetter 2021, medan Air France och KLM lade till Business Class Light-priser 2023.
I andra änden av skalan installerar flygbolagen också rymligare ”lyx-säten” i businessklass längst fram i kabinen. Stolar som endast är tillgängliga för ett fåtal. Exempel inkluderar den nya Upper Class Retreat Suite från Virgin Atlantic; sätet Prime business class från Condor; Air Frances säten vid skiljeväggen på sina omkonfigurerade B777-300ER; och JetBlues Mint Studio på A321LR.
Bevis på att denna trend fortsätter till 2024 inkluderar nyheter från Air New Zealand, som kommer att lägga till antingen fyra eller åtta rader av en ny Business Premier Luxe-produkt, medan Lufthansa kommer att erbjuda sju typer av Allegris business class från 2024 till varierande priser med varierande förmåner.
För att ta del av hela rapporten, följ denna LÄNK.