Annons:

Fredagskrönikan: Tjat och tålamod är vägen fram när vi lyfter reseindustrin

Man är alltid lite sliten efter ett maratonlopp på Travel News Market. Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte är van att stå upp en hel arbetsdag. Jag är van att sitta ner och skriva eller att sitta på möten eller cykla mellan möten. Men att stå upp en hel dag och hälsa på människor, mingla och leda hearings är ansträngande. 

Och förstås helt fantastiskt. 

Det är ett privilegium för oss på Travel News att vi kan samla drygt tusen professionella arbetare i reseindustrin under samma tak på Stockholm Waterfront Congress en dag om året. Det är häftigt att runt 200 företag väljer att göra affärer under vår hatt. 

Jag har alltid sett en tidning som ett torg. Det är vår uppgift att distribuera senaste nytt om vår industri och när vi väl har alla samlade på en plats (fysiskt eller digitalt) så kan man göra affärer, driva opinion och knyta nya och gamla kontakter. Detta är Travel News DNA. 

Luke Boulton and Paulina Lund är årets mässgeneraler.

Sedan två år är Luke Boulton och Paulina Lund våra mässgeneraler. Numera är Travel News Market i särklass viktigaste uppgift att skapa ännu bättre förutsättningar för att göra affärer. I år slog vi ett nytt rekord med över 1500 förbokade möten. Visst är det kul med många människor i en monter, men när dagen ska summeras är det antalet affärer som är avgörande om man vill komma tillbaka nästa år. 

Travel News Market ska inte vara “nice to have” för betalande kunder utan “need to have”. Det “goes without saying” i de flesta industrier, men inte riktigt i reseindustrin som präglas av mycket danskt hygge och ja, usla marginaler och på många ställen ännu sämre lönsamhet. Att tjäna pengar är ruta ett A om en industri ska vara hållbar. 

Hearing om flyget på Travel News Market.Detta gäller speciellt flygbranschen som vi hade en stor hearing om på mässan, en trappa upp finns den stora hörsalen med 300 stolar. Det var inte fullsatt när vi pratade, men många viktiga stakeholders var på plats. 

Jag började med att intervjua Anna Wilson som är PA-chef på SAS. Hon berättade om den dramatiska resan från konkursbolag till dotterbolag under Air France-KLM. Det viktigaste bolaget i reseindustrin (alltså SAS) är inte framme än, men på god väg och lyckligtvis slipper jag nu besvara frågan från vänner och nyfikna om man vågar boka en biljett med SAS. Svaret är nu bombsäkert: SAS kommer inte att gå i konkurs. 

Men ständigt är det nya pålagor som hotar flygindustrin. Igår kom beskedet att även Danmark inför en flygskatt. På vår hearing sa flygexperten Fredrik Kämpfe att flyget är en få branscher som betalar sin infrastruktur själv. 

När det då lilla överskottet naggas i kanten av fler skatter blir det ännu mindre pengar till flygets omställning. Jag är inte säker på att SAF, alltså hållbart flygbränsle, är lösningen på alla utmaningar när det kommer till hållbarhet. Men sak är säker, det blir inte lättare att nå en grön omställning när SAF kostar ungefär fyra gånger mer än vanligt flygbränsle. 

Och ja, enligt Norwegians vd är det bara 2 procent av passagerarna som faktiskt vill betala för detta, även om många säger att de ska göra det. 

Han konstaterar frankt på en pressträff nyligen att människor ljuger. 

Tänk om flygskatten användes till att subventionera SAF, då skulle den gröna omställningen av flyget gå med rekordfart. 

Jag hade förstås bjudit in representanter från regeringen till denna hearing, men inte fått något ja. Dock tyckte en enig panel att vår nuvarande regering är betydligt mer flygvänlig än de förra som lät Miljöpartiet ställa sig på bromsen när det kom till flyget. I det nuvarande styret av vårt land finns inga liknande åsikter, men trots det tycker jag att fokus är mer att släcka bränder än att bygga långsiktiga förutsättningar för ett starkare och hållbart näringsliv. Att reseindustrin inte är en central pusselbit i vårt lands utveckling kunde vi konstatera på vår andra hearing om leisure och package travel. 

Hearing om Leisure och Package Travel på Travel News Market 2023.

SRF:s vd Didrik von Seth konstaterade att det är helt andra tongångar i vårt södra grannland Danmark. Där är det självklart att för ansvarigt statsråd komma till event som Travel News Market och våra frågor är en självklar del av regeringens politik oavsett om den lutar till höger eller vänster. 

Så hur ska vi komma dit? Tålamod och tjat var budskapet från Didrik von Seth och det håller jag med om. 

Vi ska bara fortsätta på inslagen väg för i grunden gör vi ett gott och viktigt arbete när vi skapar möjligheter för alla svenskar att ha de bästa dagarna på året. 

För mig och vd Nils Norberg är Travel News Market en av de bästa dagarna på året eftersom då blir vår i vanliga fall mycket digitala värld konkret och IRL. Att se våra läsare och kunder i ögonen och prata med er är ett sant privilegium. 

Jag hoppas att vi ses snart igen, men om det inte sker så möts vi igen den 7 november 2024. Ha nu en skön helg så hörs vi igen på måndag morgon. 

PS: Alla hearings på Travel News Market kommer snart som podcasts på vår sajt. 

En kommentar

  1. Claes Pellvik: Appropå att man i Danmark har ett lite mer öppet förhållningssätt till att folk faktiskt ska kunna resa. Så här sa igår 9/11 den danske skatteministern Jeppe Bruus när han informerade om de nya, rätt balanserade passageraravgifter, som kommer införas succesivt i Danmark . ”En dansk familie, der rejser på charterferie sydpå, skal fortsat have lov til det. Men det skal være bæredygtigt” Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 kommentar Öppna