Annons:

Premium

4 tycker till: Detta är nästa års stora resenyhet

Hur ser framtiden ut för rate parity, hur lyder nästa års största resenyhet – och hur ska du fira jul. Travel News expertpanel har alla svar.

Travel News bad våra fyra tyckare svara på följande tre frågor:

1 Kommer rate parity-reglerna ändras i Sverige?
2. Vilken blir den största resenyheten 2018?
3.Hur ska du fira jul?

Jenny Engström, kommunikationsansvarig Svenska Turistföreningen.
1. Vi följer utvecklingen som Visita driver om både rankningsfrågan och rate partiy-frågan. Att det finns ett förbud mot rate parity i länder som Tyskland, Frankrike och Italien talar sannolikt för att fler europeiska länder följer samma väg.

2. Udda boenden på udda platser i Sverige! Vi ser en trend, och ökad efterfrågan, av att resa och upptäcka nya udda platser som möjliggörs av spännande och otraditionella boenden.

3. Jag ska bara njuta, älskar julen, älskar att bara gå hemma och skrota. Men om det finns snö kommer ni säkerligen också se mig snökita på någon fjälltopp eller snöklädd sjö.

 

Peter Browall, Sverigechef Apollo.
1. Jag tror att hotellindustrin även fortsättningsvis kommer att vara starkt beroende av OTA:er för att intäktsoptimera sitt utbud. Därmed inte sagt att man nödvändigtvis måste presentera samma pris i alla kanaler för bästa resultat. Jag tror att rate parity kravet försvinner.

2. Nyfikenheten kring Albanien är mycket stor och jag tror att sommarresorna dit kommer att öka. Jag hoppas och tror också att vi under 2018 får se en stark återhämtning av sommarresor till Turkiet och att Egypten får ett uppsving till kommande vinter.

3. Det blir en kombination av lite svenskt julfirande i Hälsingland följt och dagar över nyår i Marbella. En härlig blandning.

 

Katalin Paldeak, operative direktör Nordic Choice Hotels.
1. Ja, det är bara en fråga om tid. Det är hotellet, oavsett om det tillhör en kedja eller inte som ska avgöra var och till vilka priser de ska sälja sina rum. I Frankrike har ”rate parity” varit förbjudet ett bra tag redan och samma sak kommer att ske i stora delar av Europa är jag öveetygad om.

2. Svårt. Med oroligheter i världen samt svag valuta så kanske än fler väljer att stanna i Sverige och Norden i sommar. Och vi får fler utländska besökare till oss.

3. Ska vara i underbara Skåne

 

Marcus Risberg, vd Tallink Silja Line
Oavsett regelförändringar så är det slutligen frågan om kunders beteende och en fortsatt digitalisering som är det avgörande för utvecklingen. Paketering, segmentering, added values och CRM i olika kanaler kommer förmodligen över tid påverka i högre utsträckning än bara priset som en isolerad fråga.

2. Jag tror vi kommer se en ökande trend vad gäller resande och semester nationellt och i vårt närområde. Långresor kommer ytterligare utvecklas med ännu mer betoning på det genuina och exklusiva. Hållbarhet kommer även vara ett fortsatt hett ämne.

3. Lugnt och rofyllt tillsammans med familjen på hemmaplan. Vem vet, om man har tur kanske tomten kommer på besök?