Annons:

Premium

Björn-Pilot avslöjar: “Är en av SAS största privata aktieägare”

Han har gjort sin sista dag som pilot på SAS, men han är fortfarande en stor aktieägare i flygbolaget. Här berättar Björn Lundström hur man blir en framgångsrik i sociala medier och vad han ska göra i framtiden. Han tillbakavisar också uppgiften att han extraknäckt under sin pilot.

Du har precis gjort din sista dag på jobbet på SAS. Hur känns det?

– Kändes först tråkigt, eftersom det inte var mitt beslut att jag blev friställd. Men sedan har det dykt upp så många nya spännande möjligheter så nu känns det ok.

Du är en av SAS mest kända medarbetare. Hur blev det så?

– Jag hjälpte till med SAS Facebook och Instagram-sida. När dessa blev större och det krävdes planeringsmöten med mera, så tänkte jag: ”ok, då kör jag väl min egen sida då”. Fortsatte i samma stil med att göra reklam för SAS, men kunde nu vara mera personlig eftersom det var min egen sida. Det blev bara bättre av detta eftersom man litar på en vän. Jag kunde bygga en slags relation till följarna och det kan inte ett företag göra på samma sätt. Min Youtube exploderade från 10k till 100k följare på 6 månader, när jag började spela in förklarande flyg-video blogs.

Du fick inte extraknäcka i sociala medier när du arbetade för din arbetsgivare. Kan du förstå detta?

– Bra fråga, men jag extraknäckte aldrig och hade inte några sponsoravtal. Däremot har jag fritidsintressen som alla andra, vilka jag visat på sociala medier. Jag har i alla lägen satt flygsäkerheten främst och inte brutit mot några regler.

Det enda extra jag gjorde var att skriva Flygrädd?-boken tillsammans med psykolog Cecilia Gustafsson. Jag har inte tjänat några pengar på den totalt sett, speciellt inte med tanke på arbetsinsatsen. Boken syftade till att hjälpa människor att flyga utan oro, helst med SAS såklart. Jag fick SAS godkännande att använda bilder från jobbet i boken.

Vad ska du göra nu?

– Jag skall flyga elflyg och annat samt fortsätta publicera på sociala medier. Till exempel för att propagera för miljövänlig flygning, samt förklara hur flygning egentligen fungerar. Det har jag gjort i hela mitt yrkesliv som Flygingenjör (M.Sc.A.E) och det passar perfekt för sociala medier som tex Youtube. Jag har konsultar i flygteknik, ledarskap och sociala medier.

Har du tips på hur man blir framgångsrik i sociala medier?

Ja, var personlig, äkta och var inte rädd för att sticka ut. Varje dag bombarderas vi av cirka 3000 reklambudskap, men kommer bara ihåg två av dem. Så 2998 av dem kunde man lika gärna låta bli att göra. De måste så klart sticka ut på ett bra sätt, av lojalitet vill jag inte nämna speciellt ett exempel på motsatsen.

Namn: Björn Lundström

Familj: Fru och 6 utflugna barn

Bor: Båstad

Senaste resa: Till Sälen för att åka skidor, i januari. Kallt, vackert och lite folk.

Favorithotell: Radisson blu brukar vara bra.

Favoritfärjebolag: Har inget. Brukar åka med Scandlines till Tyskland

Favorit-rese-app: ViaMichelin för bilresor och en del hotellbokningssidor. Men bokar helst med hotellens egna sidor.

Flygbolag som jag åker helst med: SAS, helt klart. Jag är en av de första Eurobonusmedlemmarna.

Favoritdestination: Kanarieöarna kanske. Men även Grekland, Mallorca och Österrike för skidåkning.

Min drömresa: Vilken som helst just nu. Längtar tills pandemin är över.

Detta vet vi inte om dig: Är en av SAS största privata aktieägare. Funderade på om jag skall berätta detta, men eftersom det inte är något jag skäms för så… 😉