Annons:

Debatt: ”Dikeskörning av SVB dra ner på hbtq-satsning”

Stockholm Visitors Board har gett besked om att de ska lägga ner sin särskilda satsning att locka hbtq-turister till Stockholm. Stockholm riskerar därmed att hamna i bakvattnet som destination hos en köpstark, resvillig, trendkänslig och viktig målgrupp, skriver representanter för Öppna Moderater.

Marknadsföring av Stockholm som internationell turistdestination har lett fram till en större kännedom om vår stad och fler besökare. Stockholm har ett starkt varumärke. Det är dock viktigt att fortsätta jobba målmedvetet för att den positiva trenden med fler besökare fortsätter. Turism bidrar med stora inkomster och många jobb till Stockholm och hela regionen. Det känns därför som ett feltänk att dra ner på marknadsföringsresurserna generellt då marknadsföringen lönar sig i form av fler människor på besök.

Det är nu inte bara riktade marknadsföringsinsatser av Stockholm gentemot hbtq-gruppen som skärs ner, även andra nischade marknadsföringsinsatser tycks få stryka på foten. Det är synd då inte bara hbtq-personer utan även andra grupper av mer lifestyle-inriktade turister är viktiga för en stad att dra till sig. Riktade insatser mot tydliga grupper och tydliga nischer som lockar människor som är early adopters och sätter trender ger följdeffekter i form av fler besökare som följer efter.

Att avveckla satsningen på att locka hbtq-personer från hela världen till vår huvudstad, och i förlängningen hela landet, känns som en dikeskörning av Stockholms stad och dess kommunala bolag Stockholm Visitors Board. Stockholm är en av världens mest öppna och hbtq-vänliga städer med ett gott rykte. Potentialen att öka antalet besökare och därmed intäkterna borde fortfarande vara betydande i hbtq-segmentet.

Stockholm borde i stället för att avveckla satsningen på hbtq-turister tvärtom vara ännu tydligare i marknadsföringen mot den här gruppen. Stockholm är ett mycket bra resmål för hbtq-turister och staden borde underlätta för ett bra hbtq-liv och en bra hbtq-scen hela året med norra Europas största Pride-festival Stockholm Pride som ett tydligt dragplåster.

Vi önskar därför att Stockholm omvärderar den här neddragningen och väcker liv i mer riktade marknadsföringsinsatser till nischade grupper som hbtq-turister. Gör om och gör rätt.

Fredrik Saweståhl, förbundsordförande Öppna Moderater – Moderaternas hbt-förbund
Jenny Edberg, distriktsordförande Öppna Moderater Stockholm

Läs svaret från Stockholm Visitors Board:

”HBT en naturlig del av Stockholms värdskap”

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024