Fram till nu har Nordic Choice Hotels haft fem olika kedjevarumärken: Clarion, Clarion Collection, Quality, Quality Resort och Comfort. Nu skrotar hotellkoncernen Clarion Collection och Quality Resort, så att man bara får tre renodlade varumärken kvar: Clarion, Quality och Comfort.
– Clarion Collection är en Collectionvariant av Clarion, Comfort är ett varumärke och inte två, och det är bara ett Quality, säger Choice Hotels operative chef Katalin Paldeak.
Syfte är att förenkla för gästerna och göra varumärkena mer begripliga.
– Det har varit lite för spretiga varumärken. Det är ingen big bang, det är bara att vi får ett Clarion, ett Quality och ett Comfort.
Men det var bara några år sedan ni utökade varumärkena med Clarion Collection och Quality Resort?
– Det stämmer. Vi skulle kunna ha 2 000 varumärken eftersom det finns så olika behov. Men det är enklare att kommunicera utifrån de tre stora behov vi ser på marknaden: de som söker det mer äkta och jordnära, de som bara vill ha en god hotellprodukt och de som vill ha fullserviceprodukter. Det är de behoven vi svarar upp till mer tydligt nu.
Hur snabbt slår detta igenom?
– Det är en process, det kommer att ta några månader innan allt är på plats.
3 kommentarer