Annons:

Storkonkurs slog hårt – hon polisanmälde

När högsäsongen stod för dörren i september gick eventbolaget Eventosaurus i konkurs. Skulderna var stora och många hotell drabbades. Konkursen har inte bara väckt frågor och diskussionen om förskottsbetalningar – den har också resulterat i en polisanmälan.

”Jag befinner mig i Barcelona så mig går det absolut ingen nöd på.”

Det skriver Eventosaurus vd till Ulrika Bergström, hotelldirektör på konferensanläggningen Happy Tammsvik, den 23 juli i år. Mindre än två månader senare går eventbolaget i konkurs med stora skulder.

Bakgrunden är att Ulrika Bergström sedan förra hösten flera gånger fått tjata på Eventosaurus för att få betalt när eventbolaget agerat mellanhand och gjort bokningar hos anläggningen i Bro utanför Stockholm.

I det här fallet gäller det den första av två förskottsfakturor på 146 389 kronor vardera som Tammsvik skickat till Eventosaurus för en grupp som var bokad till den 2–3 september. Redan i januari kom Tammsvik och Eventosaurus vd överens om att det från och med då var förskottsbetalningar som skulle gälla mellan de två parterna.

”100 % förskottsbetalning är jag helt på det klara med”, bekräftade vd:n i ett mejl till Ulrika Bergström den 16 januari. Trots det fortsätter problemen. Den här förskottsfakturan betalas först den 28 juli, 17 dagar för sent. Detta efter Ulrika Bergströms påminnelsemejl till vd:n som då alltså var i Barcelona och som det inte gick någon ”nöd på”.

Den andra förskottsfakturan gällande gruppen den 2–3 september hade förfallodatum den 2 augusti, men inga pengar kommer in till Tammsvik, som åter skickar påminnelser.

Den 1 september, dagen innan gruppen skulle anlända, mejlar vd:n en skärmdump från SEB:s internetbank. Den visar att det är han som är inloggad för Eventosaurus AB, att det ligger en betalning på 146 389 kronor till Tammsvik med betalningsdatum nästa dag den 2 september. Därmed tror Ulrika Bergström att betalningen är säkrad.

Efter att gruppen lämnat och Tammsvik ska skicka slutfaktura upptäcker man att pengarna från den andra betalningen aldrig kom in. Ulrika Bergström har sin tolkning klar över vad som hänt.

– Han har registrerat att göra överföringen, gjort en skärmdump på det, skickat den till oss, och sedan dragit tillbaka överföringen, säger hon till Travel News.

Den 18 september går Eventosaurus i konkurs. Den 22 september får Ulrika Bergström reda på det.

– Det är knappt två månader efter att han mejlade från Barcelona och skrev att det inte går någon nöd på honom, säger Ulrika Bergström.

Den 24 september gör hon en polisanmälan. I skrivande stund pågår utredningen.

Men det behöver inte vara så att Eventosaurus vd dragit tillbaka överföringen. Hans Öberg, företagskonsult med många års erfarenhet av företagsrekonstruktion och finansiering inom hotell- och restaurangbranschen, ger en alternativ möjlighet baserad på att Eventosaurus de facto hade haft problem med likviditeten under en lång tid

– Om en betalning ligger inne, men det saknas pengar på kontot när den ska ske, då utförs den inte. Så kan det självklart ha gått till, säger Hans Öberg.

Men han är ändå mycket kritisk mot Eventosaurus ledning, efter att ha tittat på bolagets siffror.

– Bolagets aktiekapital förbrukades för länge sedan. Styrelsen har drivit företaget vidare trots att det är på obestånd, då har man ådragit sig personligt betalningsansvar. Det de skulle ha gjort var att antingen ansöka om rekonstruktion, eller försatt bolaget i konkurs.

Eventosaurus revisor har också haft synpunkter på bolaget.

I revisionsberättelsen för 2013 konstaterar revisorn att bolagets egna kapital understiger hälften av aktiekapitalet. En kontrollbalansräkning upprättades den 18 november (samma datum som årsredovisningen undertecknades). Revisorn skriver: ”Det egna kapitalet är ännu inte återställt. Min bedömning är att kontrollbalansräkningen inte upprättats inom den tid som anges i 25 kap. 13 § aktiebolagslagen.”

I revisionsberättelsen för nästa år, 2014, avstyrker revisorn att årsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen. Han skriver att årsredovisningen ”inte upprättats i enlighet med årsredovisningslagen”.

Konkursförvaltare är advokaten Jakob Callmander på advokatbyrån Fylgia. Han har ännu inte kommit så långt i sin genomgång men konstaterat att konkursen är stor. Under 2014 var Eventosaurus förlust 8,7 miljoner kronor, med en omsättning på 50 miljoner kronor.

– En förlust på nästan 9 miljoner kronor, med en omsättning på 50 miljoner, det är 20 procent på årsomsättningen, det slår oerhört hårt i alla avseenden, säger Jakob Callmander.

Hans bedömning är att skulderna i konkursen kommer att landa på 10–15 miljoner kronor. När obeståndstidpunkten uppstod ska han utreda. Han konstaterar att det borgenärerna förmodligen är mest intresserade av är:

– Har bolaget uppfyllt sin skyldighet att upprätta kontrollbalansräkningen enligt aktiebolagslagen? Det är nog inte säkert att de har gjort det.

Det är flera hotell som drabbats. Sandhamn Seglarhotell saknar omkring 300 000 kronor och vd Oscar Lindeberg säger att de legat på under hela våren för att få fakturor betalda.

– Det är en hyfsad klassiker när det börjar gå dåligt för ett företag som inte är 100 procent seriösa, säger han.

Även Holiday Club i Åre har en fordran, på cirka 150 000 kronor. Ägaren Stefan Karlsson, som driver flera hotell, tycker att det är ett stort branschproblem med eventbolag som går i konkurs.

– Jag har tappat räkningen på hur vanligt det är, framför allt i Åre. Det finns massa seriösa, men många man måste vara försiktig med. Man måste ta förskott, säger Stefan Karlsson.

Stefan Lundin, chefsjurist på Visita, säger att det är ett riskmoment och att hotell kan drabbas, samtidigt som det finns ett behov för den här typen av mellanhänder. För att underlätta har Visita i sina allmänna villkor för konferenser och gruppbokningar skrivit in en punkt om en typ av klientmedelskonto: ”Om bokning och betalning sker genom en bokningsförmedlare ska detta bolag, utan dröjsmål, hålla leverantörens pengar avskilda på ett separat konto till dess utbetalning skett till leverantören. Detta bolag ska även vara redovisningsskyldigt gentemot leverantören för pengar det mottagit för leverantörens räkning.”

– Men det är upp till varje hotell att avgöra om man vill använda sig av de allmänna villkoren eller inte. De allmänna villkoren kan man bifoga till en avtalsförmedlare, och gör man det gäller skyldigheten att hålla medlen avskilda, säger Stefan Lundin.

Andra alternativ han nämner är dels förskottsbetalning, dels att slutkunden betalar direkt till hotellet.

– Man bör se över vad man har för avtal, säger Stefan Lundin.

Ulrika Bergström på Happy Tammsvik tycker att de försökte minska sin risk genom att kräva förskottsbetalning. Men det räckte inte.

– Att först skicka en kvittens när man vet att företaget inte mår bra, och sen dra tillbaka överföringen – det är så otroligt osnyggt, säger hon.

Travel News har erbjudit Eventosaurus vd en intervju, men han avböjer med motiveringen att han inte vill diskutera specifika kunder i media. I ett mejl skriver han:

”Vi har gjort allt vad vi har kunnat för att undvika detta och lider med våra drabbade kunder och leverantörer. Vi har under 6 år satsat allt i Eventosaurus och det är en stor sorg för oss att det inte gick att driva vidare.”

Han fortsätter:

”Vi är för att generellt diskutera och hitta en bättre modell på marknaden för att både ta betalt direkt av kunder samt att förskottsbetala leverantörer – idag är det en för stor affärsrisk att alla parter behöver riskexponera sig på det sättet modellen är.”

Kommentarer är stängda.