Stockholms stads destinationsbolag Stockholm Visitors Board genomför just nu stora förändringar – allt för att stå bättre rustade inför utmaningen att nå målet 20 miljoner gästnätter år 2020. Förra året hade Stockholm 11,8 miljoner gästnätter. Eftersom turismen i andra storstäder i Europa växer snabbare än Stockholm har huvudstaden hamnat utanför tio-i-topp-listan över Europas mest besökta storstäder.
– Exempelvis har Hamburg och Amsterdam gått förbi oss. Vi måste få en turisttillväxt på 10-11 procent om året och då måste vi göra rätt saker. Vi måste bli bättre på analys och jobba mer strategiskt och få till en bättre samverkan med besöksnäringen, säger Karin Mäntymäki, tillförordnad vd för Stockholm Visitors Board.
Samtidigt som omorganisationen sker minskar även personalstyrkan. Orsakerna är flera och handlar ytterst om att rusta för att nå målen. Bland annat slutar Stockholm Visitors Board med Stockholmskortet – ett turistkort som inkluderar attraktioner och SL-resor – och slutar sälja annonser på webbplatsen visitstockholm.com. Det görs av ekonomiska skäl och en ambition att fokusera på kärnverksamheten.
Men det beror också på kritik från besöksnäringen, som anser att SVB konkurrerar med näringens företag. När nye vd:n Thomas Andersson tillträdde tidigare i år fattade han beslut om den slopade annonseringen och att turistkort liknande Stockholmskortet ska säljas av aktörer i besöksnäringen, inte av staden.
– Ibland är det bäst att riva plåstret även om det gör ont. Vi vill inte gå i klinch med näringen som varit kritisk. Nu blir Visitstockholm.com helt redaktionell och vår tryckta produkt en neutral turistguide. Det finns flera privata aktörer som kommer att erbjuda liknande alternativ, säger Karin Mäntymäki.
Men det slopade Stockholmskortet och uteblivna annonsintäkter på Visitstockholm.com innebär minskade intäkter för SVB. Så i samband med omorganisationen, som blev klar i mitten på oktober, minskar den fast anställda personalstyrkan med några tjänster. Några av dem som förlorar sina fasta tjänster får projekttjänster som är kopplade till exempelvis Eurovisionfinalen i maj nästa år.
– Vi har inte velat minska marknads- och utvecklingsbudgeten utan minskar i stället våra fasta kostnader.
En stor förändring i omorganisationen är satsningen på en marknads- och analysavdelning som leds av Caroline Strand, rekryterad från näringslivskontoret i Solna där hon var chef.
– Ska vi få turismen att växa mer än den gör i dag måste vi bli mer strategiska och långsiktiga. Vi måste bli bättre på att analysera och följa upp så vi lägger pengarna på rätt saker, säger Karin Mäntymäki.
Även privatreseavdelningen läggs ner och arbetet med privatreseturismen integreras i stället i hela organisationen. Där ingår kryssningsnätverket Stockholm Cruise Network och Stockholm Gay and Lesbian Network, vilket väckt oro hos företag som ingår i dessa nätverk.
– De behöver inte vara oroliga. Vi kommer att ha fullt fokus på leisuresegmentet, det är ju det som driver turismtillväxten i Stockholm. Vi kommer att prioritera de aktiviteter som bäst gör jobbet. När det gäller HBT-segmentet vill ju vi att det ska vara kunskap som ska genomsyra hela besöksnäringen. Målsättningen är att alla hotell ska vara gayvänliga, inte bara de som finns i nätverket. Kryssningsturismen är också fortsatt högt prioriterad.
Ett närmare samarbete med Visit Sweden står högt på dagordningen, där man håller på och utarbetar en så kallad masterplan där det blir tydligare på vilka marknader man ska samarbeta och synas.
– Ska vi vara inne på nya tillväxtmarknader som Indien och Kina, ska vi göra det tillsammans med Visit Sweden.
Mer samverkan med besöksnäringen är också en viktig bit i SVB:s nya arbete. En ny modell för samverkan har tagits fram med en styrgrupp, som består av SVB och de tolv största partners i besöksnäringen. Dessa tolv är Scandic, Choice, Stockholmsmässan, Radisson Blu Waterfront, Stureplansgruppen, Nobis, Kungliga Djurgårdens Intressenter, Elite Hotels, Sheraton, Stockholms hamnar, Stockholm Globe Arenas och Swedavia.