Det blir ett fullspäckat TN Studio 16 november på Sheraton i Stockholm. Både på scenen med fem spännande talare och i publiken. Över 140 är anmälda och det börjar bli ont på platser.
Läs mer och anmäl dig till TN Studio här.
En av talarna är Åsa Murphy från Nordic Choice Hotels, som tidigare arbetade på Expedia. TN tog pulsen på henne inför TN Studio.
Varför ska folk komma och lyssna på dig?
–Distribution är en viktig punkt på agendan hos många hotell idag, som kämpar mot höga provisionskostnader och låga marginaler. Jag hoppas kunna dela med mig av mina erfarenheter och ge några tips inför de utmaningar många i branschen står inför runt distribution och digitalisering.
Vilken är det största distributionsutmaningen för hotellen?
– Jag ser två stora utmaningar. Den första är att hotellindustrin generellt ligger steget efter vad gäller digitalisering, både teknologiskt men också organisatoriskt. Många hotell vill nog väldigt gärna driva business till sina egna kanaler, men kanske inte har förutsättningarna för det idag. Då blir det svårt att ta upp kampen om distribution mot de stora aktörerna.
Den andra utmaningen är att många inte har full koll på sin distribution. Är det verkligen ota-erna (onlineresebyråer som Booking.com och Hotels.com, TN:s anm) som är fienden? Eller är det grossistbokningarna som säljs vidare i flera led och som ändå slutar på en onlinesajt till ett billigare pris än på egen hemsida? Eller kanske vissa gds-bokningar som kan bli en dyr kanal om det är corporate avtal som egentligen skulle kunna boka direkt på egna siten.
Är hotellbokningsjättarna Booking och Expedia vän eller fiende?
– De är frenemy, friend and enemy, skulle jag säga. Ota-erna är en bra källa för business, framför allt kan de tillföra internationella affärer, vilket skulle bli rätt så dyrt för hotellen att få själva om man inte är ett mer unikt hotell. Däremot så har hotellen haft vidöppna dörrar för ota-erna vilket gjort att de hamnat i ett läge där de kanske producerat för mycket och tappar business som hotellen själva skulle kunna få och till en lägre kostnad. Det som dock är oroväckande är att de största ota-ernabörjar tappar in på hela distributionsledet och blir än mer dominanta genom sina uppköp. De har köpt upp metasöksajter, de har börjat ge sig in på corporate travel, fungerar som bokningsmotorer åt hotellen (BookingSuite), och börjar kommunicera med gästen vid vistelsetillfället, vilket bara hotellen kunde göra innan. Och mer kommer garanterat att komma. Den insikt som de samlar runt gästen och gästbeteendet är enorm, och det är inte insikt som hotellen får ta del av idag.
Du menar att e-handel och revenue management går allt mer ihop i hotellbranschen, förklara.
– Tidigare har revenue management handlat mycket om resultat på topplinjen. Med fler och fler försäljningskanaler är det viktigt att få en total bild av försäljningen, vad den faktiska kostnaden för respektive gäst är och vad det genererar på EBITDA-nivå. Framöver handlar det om att kunna optimera prissättning och försäljning efter kundens beteende genom hela gästresan, vid rätt tillfälle, i rätt kanal och till rätt marknad. Hotellen måste därför börja rusta sig för att ta detta i beaktning så att man tittar på helheten för att kunna göra rätt analyser och optimering.
Du arbetade tidigare inom Expedia, vilka lärdomar har du med dig därifrån till ditt jobb inom Nordic Choice?
– Testing, testing, testing. Är det något som inte fungerar, ta lärdomar av det och börja om igen! Och viktigast av allt – have fun!
Vad ser du mest fram emot på TN Studio?
– en dag fylld med inspiration från respektive talare, samt networkin möjligheter med branschens främsta som kommer och lyssnar denna dag.
Övriga talare på TN Studio är Tim Gunstone, Eye For Travel, David Rutnam, IATA, Jesper Söderström, Amadeus Scandinavia och Christophe Peymirat, Egencia.