Travel News berättade i juli om bråket om bussresenärerna mellan Cityterminalen och Arlanda. Det nystartade bolaget Air Shuttle anklagade Flygbussarna för att stjäla deras kunder genom att låta bussvärdar hindra kunder från att gå ombord på Air Shuttles bussar. Anklagelserna tillbakavisades av Flygbussarna, som menade att bolaget alltid har flygvärdar utanför Cityterminalens huvudingång, där Air Shuttles har sin gate, under högsäsong.
Nu når striden om bussresenärerna till och från Arlanda en ny nivå. Från och med den 14 september får Air Shuttle inte längre använda sin gate framför huvudentrén. Istället erbjuds bussbolaget en gate inne på terminalen.
– Vi skrev ett avtal på ett år som Cityterminalen bryter redan efter drygt tre månader. Vår advokat jobbar på detta nu, säger Anette Schilde, vd på Air Shuttle till Travel News.
Men Cityterminalen erbjuder ju er en ny plats inne på terminalen. Är inte det ok?
– Inne på Cityterminalen är vi chanslösa för där har Flygbussarna sina biljettluckor och sina automater. Det har inte vi. Dessutom är den nya gaten som Cityterminalen tvingar på oss dyrare än den vi har nu, säger Anette Schilde och fortsätter:
– Vi har lagt ner mycket pengar på marknadsföring som bland annat går ut på var man kan hitta oss på Cityterminalen. Vi fick beskedet förra veckan vilket innebär att vi bara har tre veckor på oss att kommunicera vår nya plats till marknaden. Det är orimligt. För oss är det uppenbart att Cityterminalen går Flygbussarnas ärende för att få bort oss.
Cityterminalens vd Claes Ericsson vill inte kommentera beslutet att flytta Air Shuttle utan hänvisar till presskontakten Cecilia Granath.
– Det har inget med de inblandande bussbolagen att göra, utan handlar om att platsen framför huvudingången där Air Shuttle hade sin gate inte är lämplig för busstrafik. Cityterminalen tar ansvar för gatumiljön och passagerarmiljön genom att stänga den. Det handlar också om att alla bussbolag ska ha samma förutsättningar, därför erbjuder vi Air Shuttle ett nytt avtal som gäller en gate inne på terminalen.
Visste ni inte detta när ni skrev avtal med Air Shuttle?
– Vi har testat olika verksamheter på platsen framför Cityterminalen tidigare utan att det har fungerat. Nu testade vi med flygbussar och det var inte heller bra för gatumiljön, det blir trångt och rörigt för när alla ska gå ombord på bussarna.
Har ni fått klagomål från kunder eller bygger ni detta på egna iakttagelser?
– En kombination.
Anette Schilde har dock inte fått några klagomål, säger hon.
– Nej, tvärtom så är alla mycket nöjda. Redan i halvvägs in i juli hade vi nått de passagerarvolymer per buss som vi budgeterat för om ett år.
Vad händer nu?
– Vi får se vad vår advokat kommer fram till.