Stockholm-Los Angeles, Köpenhamn-Miami och Oslo-Miami. Det blir de tre nya interkontinentala flyglinjerna i SAS nya långlinjesatsning. SAS utökar sin långlinjeflytta från 12 till 16 plan från och med i slutet på september och under nästa år.
SAS nya Hongkonglinje från Stockholm öppnar nu i september. Men i vår startar SAS ytterligare en långlinje från Stockholm, till Los Angeles som blir daglig under sommarhalvåret och 5-6 avgångar i veckan under vintern.
– Det finns en stor efterfrågan från svenska företag och affärsresenärer för en direktlinje. Los Angeles är centrum för spel- och filmindustrin och relativt nära Silicon Valleys innovationsindustri. Men det är också ett stort resmål för fritidsresenärer och med bra anslutningar till både Mexiko och Hawaii, säger Rickard Gustafson, vd för SAS, när han exklusivt presenterade de nya linjerna för ett par utvalda medier, däribland Travel News, på Frösundavik på onsdagseftermiddagen.
Liksom SAS linje till San Francisco tror Rickard Gustafson på en 50-50-mix av affärsresenärer och privatresenärer. Det andra nya långlinjeresmålet, Miami, blir däremot mer en renodlad fritidsresenärslinje. Florida är ett stort semesterresmål och Miami är också en gateway för kryssningar i Karibien. För första gången startar SAS en så kallad split operation, det vill säga Miami trafikeras dagligen, men 3 gånger i veckan utgår linjen från Köpenhamn och 4 gånger från Oslo. Miamilinjerna från Oslo och Köpenhamn öppnar hösten 2016.
Norwegian flyger i dag redan på Los Angeles. I Florida trafikerar Norwegian Fort Lauderdale.
– Men vi flyger aldrig som Norwegian bara 1-2 frekvenser i veckan. Vi vill ha hög frekvens så det passar våra affärsresenärer. Men Miami tror vi kan fungera även om det inte är dagliga avgångar från samma flygplats, säger Rickard Gustafson.
De tre nya flyglinjerna kommer att flyga från sina respektive skandinaviska flygplatser mellan klockan 9 och 10 på förmiddagarna.
I långlinjesatsningen ingår också en ökning av avgångarna till redan befintliga interkontlinjer. Det blir dagliga avgångar från Stockholm till New York och Chicago samt från Köpenhamn till Shanghai. Totalt ökar SAS med över 330 000 fler stolar på långlinjerna under nästa år.
Den interkontinentala satsningen innebär dock inte en ändring av SAS huvudfokus som är flygtrafiken inom Skandinavien och ut i Europa. 70 procent av SAS trafik (räknat i tillgängliga säteskilometer ASK) är short haul-trafik och 30 procent långlinjer. Med fyra nya långlinjemaskiner blir relationen mellan tummen och pekfingret 65-35 enligt Rickard Gustafson.
– Vi ska inte bli ett Lufthansa, vi är ett short haul-bolag, säger han.
Inför lanseringen av långlinjerna har diskussionsvågorna gått höga hos businessclass.se ett forum för frekventa och mycket flygintresserade flygresenärer. Förutom just Miami och Los Angeles har asiatiska destinationer, som Seoul, Singapore och New Delhi, varit heta gissningsobjekt. Men att de nya linjerna går västerut har sin förklaring enligt SAS vd.
– På två år har vi startat upp två kinesiska linjer, Shanghai och Hongkong. Och efterfrågan är ännu större i Nordamerika för direktflyg från Skandinavien än i Asien.