Annons:

Lufthansa försvarar kritiserade 16-euro-tillägget

Kritiken från resebyråer, gds:er och företag med stort resande har varit massiv mot Lufthansas beslut att införa en avgift på 16 euro för alla gds-bokningar. Men Lufthansa backar inte. - Det kommer att finnas möjligheter för resebyråer att koppla upp sig direkt mot Lufthansa, säger europeiska försäljningsdirektören Heike Birlenbach till Travel News.

Lufthansagruppens beslut att införa en avgift, kallad Distribution Cost Charge, DCC, på 16 euro på alla flygbokningar hos Lufthansa, Swiss, Austrian och Brussels Airlines som sker via gds:er har slagit ner som en bomb i den internationella resevärlden. Beskedet har mötts med ett ramaskri från resebyråerna, eftersom de bokar Lufthansabiljetter genom gds:er och dessa biljetter kommer nu att bli 16 euro dyrare för slutkunden än om kunden bokar direkt hos Lufthansa från 1 september. Lufthansas flygbolagskonkurrenter följer utfallet med stort intresse, redo att följa efter om Lufthansas tuffa strategi fungerar. Resenärer som bokar direkt hos Lufthansa slipper undan med en avgift på 2 euro.

– Vi förstod och förväntade oss att vi skulle få många reaktioner på beslutet. Vi utmanar den tidigare affärsmodellen och det väcker förstås många frågor över hela världen, säger Heike Birlenbach, ansvarig för Lufthansas försäljning och operations i Europa i en telefonintervju med Travel News.

16 euro-avgiften är en del av Lufthansas nya kommersiella strategi, där flygbolaget betonar vikten av att driva aktiviteter så effektivt som möjligt och där möjligheten till öka intäkterna från tilläggstjänster, ancillary services, blir allt viktigare. Exempelvis följer nu Lufthansa lågprisbolagen i spåren och inför en biljettkategori med låga priser där resenären betalar extra för att ta med incheckat bagage.

– Vi står inför många utmaningar, men också många tekniska möjligheter. Men i de nuvarande systemen kan vi inte arbeta med individualisering och personalisering som exempelvis Google kan. Med den här avgiften vill vi sätta press på gds:erna, för i dag kan inte tilläggserbjudanden visas och bokas av resebyråerna på ett sätt som vi skulle vilja ha det. Gds:ernas system är inte anpassade för det och vi vill på det här sättet uppmuntra till framtida utveckling, säger Heike Birlenbach.

Lufthansa uppger att deras distributionskostnader för att sälja via gds:er/resebyråer uppgår till tresiffriga miljoner euro, alltså miljardbelopp i svenska kronor. Samtidigt är gds:er/resebyråer flygkoncernens största försäljningskanal som står för 70 procent av försäljningen.

– Resebyråer och gds:er är otroligt viktiga partners, men i dagsläget är gds-avgifterna alldeles för höga, säger Heike Birlenbach.

Europeiska Resebyråföreningen ECTAEE menar att transparansen för slutkunden minskar när ni försöker driva trafik till era egna bokningskanaler och gör det dyrare att boka via online- eller offlineresebyråer. Vad bemöter ni den kritiken?

–  Jag skulle säga att det är tvärtom. Tidigare har exempelvis ingen företagskund kunnat se den faktiska distributionskostnaden för respektive bokningskanal och kan välja bokningssätt utifrån det. En resebyrå har också möjligheten att kunna boka resor via Lufthansas nya agentportal, LHGroup-agent.com och slipper då avgiften på 16 euro.

Men ECTAEE menar att agentportalen är ett mycket ineffektivt sätt för resebyråer att boka, att det tar lång tid och inte går att integrera med resebyråns back- och midofficesystem.

–  Det stämmer att agentportalen inte är en lösning för alla. Men det kommer också att finnas möjlighet att koppla upp sig direkt mot Lufthansas bokningssystem, Direct Connect Access. Det är en ingen slutgiltig lösning, men vi talar med enskilda resebyråkedjor om detta. Det innebär förstås en utvecklingskostnad, vilket kan bli ett problem för resebyrån, det beror förstås på vilken storlek resebyrån har, säger Heike Birlenbach.

Privatresemarknaden i Europa är extremt konkurrensutsatt och resenärer är otroligt prismedvetna och jämför priser hos metasökaktörer och onlineresebyråer. Om era biljetter blir 16 euro dyrare, är inte risken stor att resenärer väljer andra flygbolag?

–  Det är en risk och eftersom Europa är vår mest priskänsliga marknad måste vi vara uppmärksamma på den risken. Men det är mycket en revenue management-fråga hur man sätter priserna. Det är inte så att vi kommer att lägga på 16 euro på alla våra priserbjudanden.

Efter all kritik ni fått, är det tänkbart att ni drar tillbaka beslutet?

–  1 september är introduktionsdagen för avgiften. Det ligger fast och våra förhandlingar med gds:erna är avslutade. Vi förstår att det innebär olägenheter för många aktörer när vi skakar om marknaden. Men det är rätt väg att gå för att skapa förändring.

 

 

Kommentarer är stängda.