Annons:

Fritidsresor skrotar sitt namn

Fritidsresor försvinner som namn. Moderbolaget TUI presenterade i mitten av maj sin nya one brand-strategi där alla charterbolag inom gruppen ska döpas om till TUI.

För Fritidsresor, danska och norska Star Tour och finländska Finnmatkat finns ingen detaljerad tidsplan i dagsläget. Först ut är Nederländerna där charterbolaget Arke byter namn inom kort. Därefter följer Norden och sist ut blir brittiska Thomson.

– Vi har en enorm respekt för utmaningen att byta varumärke och hela gruppen kommer att titta på effekten av namnbytet i Holland. Men det finns mycket att vinna på att ha ett varumärke för hela gruppen, vi har rört oss i den här riktningen i flera år, säger Fritidsresors hr-direktör Charlotte Wwiebe.

I en presentation för aktiemarknaden skriver TUI att ett varumärke är nödvändigt för att kunna konkurrera i framtiden, särskilt online, men att man samtidigt ska värna om varje bolags lokala rötter.

Namnbytesplaner väcker starka känslor inom Fritidsresor. Varumärket har mer än 50 år på nacken och har tillsammans med Ving den högsta igenkännings­graden bland svenska reseföretag, 100 procent. Ann-Christine Meyerhöffer, seniorkonsult på marknadsanalysföretaget Yougov, tror att det kan bli en svår övergång att byta namn.

– Det kan bli knepigt. På sikt finns mycket att vinna på ett gemensamt namn, men det kommer att krävas mycket kommunikation för att inte tappa styrka. En fördel är att Fritidsresors kunder redan idag möter TUI-namnet under resan, till exempel på rese­ledarnas uniformer och flygplan.

Det planerade namnbytet är ytterligare en utmaning för Fritidsresor, som genomfört stora förändringar det senaste året. Ett 20-tal chefer i Norden, där många jobbat länge i företaget, har fått sluta när landsorganisationerna ersatts med en nordisk, eller har själva sökt sig därifrån av missnöje. Det har lett till intern frustration.

– Först fick lands-vd:arna gå med buller och bång för att man skulle få en plattare organisation, och nu några månader senare har man tillsatt en sorts nya operativa landschefer, snacka om att organisera ihjäl sig, säger en medarbetare.

Enligt Charlotte Wwiebe är det försäljningscheferna i respektive land som får ett utökat landansvar för att fylla ett ”glapp” som uppstått. Chefsflykten kommenterar hon:

– Det är ett antal personer som lämnat oss, men vi har samtidigt­ rekryterat nya chefer med spetskompetens, exempelvis inom digital försäljning.

Läs också:

Ledare: Ett livsfarligt vågspel

Så blir Lundgrens liv efter TUI

Kommentarer är stängda.