Annons:

Accor gör konkurrenter bokningsbara på egna sajten

Hotelljätten Accor tar upp kampen med onlineresebyråerna och erbjuder fristående hotell att bli bokningsbara från accor.com. Satsningen kan utmana prisparitetsreglerna.

Det franska hotellbolaget Accor öppnar för att sälja fristående hotells rum via den egna sajten accor.com. Redan från juli i år kommer gäster kunna boka inte bara Accors egna varumärken på sajten, utan även andra hotell.

De fristående hotellen kommer att väljas ut bland annat utifrån gästrecensioner.

Målet är att kunna erbjuda över 10 000 hotell i 300 nyckelstäder över hela världen. Accor hävdar att man redan är den ledande online-bokningskanalen på flera marknader, bland annat Frankrike, Tyskland, Brasilien och Australien.

– Genom att omvandla vår distributionsplattform till en öppen marknadsplats är ett stort initiativ för vår hotellgrupp och ett resultat av vår nya syn på vårt yrke och på vår affärsmodell. Accor ger fristående hotell tillgång till våra kraftfulla digitala verktyg och ökar valmöjligheten för kunderna genom att öka antalet hotell och destinationer, säger Accors koncernchef Sébastien Bazin i ett pressmeddelande.

Travel News frågade några svenska experter hur de ser på initiativet. Johan Öhman har en bakgrund som chef för revenue management och e-handel på Elite Hotels. Idag driver han konsultföretaget Miwell, som bland annat hyr ut revenue mangers på en eller två dagars basis till små oberoende hotell. Han applåderar Accors beslut.

– Det är ett häftigt initiativ. Kunden vill ha alternativ. I stället för att säga till kunden ”du måste kolla på OTA:erna”, hjälper Accor kunden med jämförelsen, säger Johan Öhman.

Han säger att han hade liknande tankar för några år sedan.

– När jag var på Elite hade jag en galen idé om att när vi säljer ett hotell i Stockholm borde vi visa fem hotell som är konkurrenter till det, på elite.se. Det var en helt galen idé för fyra eller fem år sedan.

Enligt Johan Öhman är uppsidan för Accor att man kan få fler bokningar direkt via den egna sajten, och slipper i de fallen betala höga provisioner till onlineresebyråer. Dessutom får Accor en liten provision i de fall kunden bokar ett konkurrenthotell.

– Det är min uppfattning. Och då måste man tro på sig själv, och att kunden också bokar konkurrenter. Det måste man acceptera. Många hotell lever i en bubbla att de är så unika, och att deras hemsida är så unik, men det är de inte. Det är jättehäftigt att Accor vågar göra det här.

Varför ska man som fristående hotell lägga sina rum hos en konkurrent?
– Det beror på vad provisionen är. Betalar man mellan 14 och 18 procent till Expedia, men kan få 3–5 procent hos Accor är det en faktor.

Men han tror också att upplägger kan utmana reglerna kring prisparitet att hotellen enligt avtal med onlineresebyråer inte får sälja rum billigare via den egna sajten än hos en OTA.

– Men du får göra det hos en konkurrent, det är min tolkning. Hypotetiskt kan du då ha ett förmånligare pris på Accors sida, då undgår du prisparitetsregeln. Det är ännu mer spännande.

Johan Öhman anser att det finns många fördelar för småhotell att öka sin distribution tack vare det här.

– Kan de nå ut internationellt genom Accor – vad har de att förlora på det?

En annan expert är Catarina Randow, chef för distribution och revenue för First Hotels. Hon tycker att initiativet är bra för hela hotellbranschen.

– Vi har i praktiken ett oligopol av två stora aktörer, Expedias och Booking, som blir starkare för varje dag för att de gör något bra för kunden. Så det ligger i vårt intresse att fler aktörer blir starkare, säger Catarina Randow.

Hon tycker att det är bra att Accor försöker göra något, även om hon inte tror att det blir lätt att lyckas.

– Accor försöker på ner sina distributionskostnader genom att få fler bokningar i egna kanaler. Men själva bygget är sannolikt inte billigt.

Catarina Randow tror att en av nycklarna till distributionsframgång är närhet till kunden.

– Och hotellen är bättre på närhet än OTA:erna.

Kommentarer är stängda.