Det kan knappast ha undgått någon i resebranschen att TUR förändras radikalt i år. Bara en fackdag, inga stora flashiga montrar, fokus på speeddejting och affärer. Inriktning mot tre tydliga målgrupper: köpare av affärsresor möter leverantörer i ett affärsreseforum, utställarländer som möter svenska resebyråer/arrangörer på Scandinavian International Travel Meet SITM och en svensk besöksnäringskongress.
Det kommer att finnas de som inte känner sig hemma på det nya TUR. En del tvekar nog att ens åka dit. Men mitt råd är: ge nya TUR en chans! Den svenska resebranschen behöver en mötesplats och det har troligen aldrig varit mer kostnadseffektivt att delta på TUR än i år, med rejält lägre utställarpriser och allt komprimerat till en dag. Så gnäll inte i förväg!
TUR, som fyller 32 år i år, är omvälvt av nostalgi, nästan som en snuttefilt. Något som är sig likt när allt annat i resevärlden förändras. Det är förstås inte en hållbar attityd. När chartern inte ens längre ger ut kataloger, när digitaliser-ingen krupit in i resebyråernas innersta vrå, när lågprisflyget transformerat hela flygvärlden – då måste förstås även TUR ta steget in i framtiden.
Det man möjligen kan beskylla TUR för är att man vilat på gamla lagrar för länge och att affärsmodellen borde omprövats när besökssiffrorna och antalet utställare började sjunka för några år sedan.
Men nu tänker TUR nytt. Om de tänker rätt får vi en indikation den 19 mars. Vi på Travel News vill i alla fall vara med på resan. Som mediepartner för fackdagen är vi den enda tidning som finns på plats inne på SITM. Vi vill träffa alla er besökare och utställare i Travel News Café och vi håller i ett superspännande seminarium med pr-byrån Related där vi avslöjar destinationerna som resenärer i Norden och Sverige tycker är mest attraktiva.
Så då har vi en deal? Vi ses på TUR!
Läs mer:
”TUR är inte öppet för alla”
Han vill samla hela besöksnäringen
Därför ställer vi ut på TUR