– TUR är fortfarande den största resemässan i Sverige. Därför ställer vi ut.
Det säger Malgorzata Hudyma, direktör Polska statens turistbyrå, om varför den nya utformningen av TUR inte har fått henne att tveka att ställa ut.
– TUR är tillsammans med Matka i Helsingfors den viktigaste mässan i Norden för oss.
Den polska representationen på TUR kommer att bestå av tio olika företag och organisationer. Det är olika regioner, hotell, destinationsmarknadsförare med mera. Monterytan på konsumentdelen blir 70 kvadratmeter.
– Intresset finns där, därför är vi där, trots att formen har förändrats. Nu är det tydligare när mässan vänder sig mot konsumenter och när den vänder sig mot branschen.
På Scandinavian International Travel Meet, SITM, 19 mars har Polen sex montrar med åtta olika utställare, eftersom några delar monter.
– Där är vi bra representerade tycker jag, med bland annat hotell, resebyråer, LOT med flera.
Malgorzata Hudyma ser traditionellt på TUR. Mässan är ett sätt att stärka Polens image och försöka knyta affärskontakter.
– Och självklart ser jag fram emot att träffa alla vänner och kolleger.
”Vi ska göra affärer på TUR”
Spanien är det största turistlandet för svenskar. Och många spanska regioner och reseföretag är angelägna om att delta i TUR även i år.
– Visst, det här är första året med det nya upplägget, vi får se hur det faller ut för oss, säger Octavio González, turistbyråchef på Spanska turistbyrån.
De största spanska destinationerna kommer att vara representerade på TUR.
– Så även regioner som Andalusien och Katalonien, Balearerna och Kanarieöarna liksom olika hotellföretag.
Spaniens monter på konsumentdelen blir 110 kvadratmeter och på Scandinavian International Travel Meet, SITM, har Spanien elva montrar.
– Det är viktigt att synas i en stad som Göteborg där TUR är så välkänt, och när folk är på gång att planera sommaren.
För Octavio González är målet med TUR att profilera Spanien som en betydande turismdestination samt skapa nya kontakter åt de spanska deltagarna.
– Jag ser fram emot att våra företag kan göra affärer.
Lars Jönsson, vd för Tour Pacific, återvänder till TUR som utställare efter tre års uppehåll
Varför denna comeback?
– Det har blivit prisvärt i år och vi har tänkt nytt. Färre bestämmer sig på mässdagarna så mässan handlar mer om profilering och det personliga mötet. Det hade gått slentrian i hur vi presenterade våra produkter. Men nu är vi med igen och vi låter helt enkelt våra exotiska resmål tala för sig själva!
Vad vill ni uppnå med mässan?
– Vi får möjlighet att träffa våra kunder öga mot öga och lyssna av vad som efterfrågas. Vi är etablerade som rundresearrangör och många kunder kommer till vår monter för att diskutera förra resan och boka in sig på nästa. Sedan utvecklar vi vår uppskattade årliga vip-lunch på Heaven 23 för utvalda samarbetspartners och kunder.
Deltar ni på mässan alla dagar?
– Vi ställer ut alla dagarna och fokuserar på resebyråerna på torsdag–fredag och på allmänheten på helgen. Vi håller två föredrag om rundresor på TUR-mässans föredragsscen, ett på fredagen och ett på lördagen.
Därför åker vi på TUR
1. Ska du åka på TUR?
2. Vad tror du om det nya upplägget?
Annelie Falk, försäljningschef First Card
– Ja, självklart finns First Card på plats. Vi deltar och håller i delar av ett seminarium på Business Travel & Meetings Forum. Där finns också utrymme för speeddejting där förbokade kunder och leverantörer kan träffa oss för kortare möten.
– Vi hoppas det ska bli än mer attraktivt för kundföretag så TUR fyller sin funktion som mötesplats även framöver.
Gary Robson, Nordenchef Visit Britain
– Ja, vi ställer ut på SITM på torsdagen för att testa mässans nya format. Vi hoppas att träffa reseproducenter från hela Sverige på ett målinriktat och kostnadseffektivt sätt.
– Ett intressant koncept som vi ser fram emot att pröva.
Cecilia Österlind, destinationsutvecklare Visit Uppland
– Ja, jag är inbjuden till Svensk Turisms besöksnäringskongress, och kommer ner redan onsdag 18 mars då specialinbjudna, bland annat vi som är regionalt ansvariga, ska träffas.
– Jag hoppas att bransch-kongressen blir ett bra forum att diskutera destinationsutveckling nationellt och hitta nya samarbeten.
Anna Brege, produktchef Ticket Privatresor
– Jag brukar åka, men har inte bestämt mig än. Om jag gör det är det som besökare på SITM för att träffa samarbetspartners.
– TUR har varit väldigt sena med att lägga ut vilka som kommer att delta som utställare och på seminarier. Då är det svårt att veta om det är relevant för mig att delta och osäkert på om det nya konceptet kommer att ge mig något.
Jonas Axelsson, försäljningschef Sunhotels
– Ja, för 21:a året i rad. TUR är en utmärkt plats att möta en stor del av Sveriges resebransch på ett och samma ställe. Även om antalet besökare sjunkit är det fortfarande tillräckligt många för ett besök.
– Det blir positivt då jag antar att antalet aktiva genom speed-dejting blir högre tack vare ett pris som lockar fler. Speed-dejtingens reklam i form av kontaktannonser är fantastiskt bra som marknadsföring.
Johan Wilson, Nordenchef Carlson Wagonlit
– Nej, jag har själv ett viktigt styrgruppsmöte med en av våra största kunder den dagen, och kan därför inte åka till TUR. Men de hos oss med kundmöten på TUR ska naturligtvis åka dit.
– Det kan bli revansch för TUR. Fokus på bara en fackdag samt tydlig segmentering, bland annat Business Travel & Meetings Forum, är bra.
Läs mer:
”TUR är inte öppet för alla”
Han vill samla hela besöksnäringen
Låt inte TUR bli din snuttefilt