Annons:

TN Studio: Så kan hotell dra nytta av sociala medier

Nyckeln till att lyckas ligger i att vinna kampen om gästernas engagemang i sociala medier. Det menar sociala medier-byrån Social FTWs grundare Karin Eriksson som är en av föreläsarna på TN Studio den 17 november. – Facebookinlägg som ser ut som en säljannons är inte rätt sätt att skapa engagemang.

Karin Eriksson är konsult inom content marketing, analys, konvertering och kundtjänst och expert på sociala medier. Tillsammans med Tommy Sollen är hon grundare av den sociala medier-byrån Social FTW som arbetar för att hjälpa företag att nå sina kommunikations- och affärsmål genom modern PR. 

På TN studio kommer Karin att berätta hur man kan tjäna pengar på sociala medier och varför, och på vilket sätt som ditt företag bör synas online. 

Kan du berätta lite mer om vad du kommer att tala om?
– Jag kommer att tala om vilka möjligheter och trender det finns i sociala medier som hotellbranschen kan dra nytta av. Det är mycket som händer i den digitala världen och svårt att hänga med. Jag kommer även att ge några exempel på några som gör det bra. Det viktigaste är att se var, vad, när och varför gästen pratar om ditt hotell i digitala medier.

Vad gör sociala medier till en bra plattform för marknadsföring enligt dig?
– Det går att sälja rumsnätter via sociala medier men främst är det ett relationsbyggande verktyg där man måste arbeta långsiktigt och planerat. För att få förtroende, engagemang och försäljning måste du lära känna din målgrupp ut i fingertopparna och anpassa innehållet för att få bästa effekt – då kan du sälja via sociala medier.

Hur viktigt är det för ett reseföretag att vara närvarande i sociala medier?
– Väldigt viktigt! Är det någon bransch som har stor potential att få affärer genom sociala medier så är det hotell- och resebranschen. Många börjar sin resa långt innan avresedatum genom att de blir inspirerade och ställer frågor via sociala medier som till exempel Facebook eller Instagram, läser TripAdvisor där någon av vännerna har skrivit en recension, planerar med sin partner eller familj och som i sin tur tittar på sociala medier osv. Därför finns det stora möjligheter att dra nytta av detta och finnas närvarande för både hotell eller reseföretag.

Hur står sig svenska hotells närvaro på sociala medier om man jämför det med andra länder?
– Många svenska hotell har kommit igång och har en Facebook-sida eller ett Instagram-konto men de flesta har inte riktigt någon plan eller strategi för hur de ska använda sociala medier. Vissa har strama bilder utan personer på och innehållet på inlägget är som en säljannons. Det är inte rätt sätt att få personer att engagera sig i sociala medier. Men tittar vi på vårt grannland Norge så finns det en som långt framme, Kragerø Resort. De har 81 000 fans och enormt stort engagemang med 10 000 likes och flera tusen kommentarer på ett enskilt Facebook-inlägg. Riktigt kul att se!

Hur snabba är vi i Sverige att hoppa på digitala trender?
– 
Generellt är Sverige ett intressant land där många duktiga start-up-företag har fått fäste och etablerat sig. Det innebär att det finns många drivna personer som är nytänkande med stor kunskap och därmed snabba på att hoppa på trender. När det gäller hotellbranschen är man inte lika snabb på att testa digitala trender utan väljer att avvakta tills någon har kommit på en lösning. Därför gäller det att våga vara först.

Höstens TN Studio hålls på Sheraton Hotel Stockholm den 17 november och har temat ”Trender”.

Dagen inleds med lunch klockan 12.00 och efter fyra inspirerande och spännande föreläsningar avslutar vi dagen med ett mingel som börjar runt klockan 17.00

Läs mer om talarna och anmäl dig till TN Studio här! 

Pris per person: 1 495 kr exkl. moms.

Pris per person vid köp av minst tre biljetter: 1 195 kr exkl. moms.

I priset ingår lunch, seminarium, mingel samt fika.

 

Kommentarer är stängda.