Annons:

TN Studio: ”Ingen trovärdighet utan positivt varumärke i sociala medier”

Utan en aktiv närvaro och ett positivt varumärke i sociala medier har man som företag ingen trovärdighet i resenärens ögon. Det menar sociala medierexperten Tommy Sollén. På TN Studio 17 november berättar han hur man skapar viral succé kring sitt varumärke.

Tommy Sollén vet hur man lyckas på sociala medier. Han var en av nyckelpersonerna till Visit Swedens framgångsrika användarbaserade initiativ ”Curators of Sweden” som fångade både svenska och utländska mediers uppmärksamhet.

– För den som vet hur man utnyttjar sociala medier finns det ingen bättre plattform för marknadsföring, säger han.

Efter totalt 16 års erfarenhet från internetbranschen och efter sex år som ansvarig för sociala medier på Visit Sweden har Tommy Sollén nu startat eget tillsammans med kollegan Karin Eriksson. Efter att de crowdsourcade namnet, döptes företaget som arbetar med att hjälpa företag att nå sina kommunikationsmål med innovativ och modern PR, till Social FTW – kort för internetuttrycket ”for the win”.  

Varför ska folk komma och lyssna på dig på TN Studio?
– För att få insikt och inspiration hur modern marknads-PR och sociala medier kan hjälpa städer, regioner och företag att nå sin målgrupp. Med erfarenheter från bland annat VisitSweden, Stockholm Visitors Board, Stockholm Business Region och Kulturförvaltningen har jag många erfarenheter att dela med mig utav.

Kan du berätta lite om vad du kommer att tala om?
– Jag fokuserar på effektiv imagemarknadsföring som använt sociala medier på innovativa sätt. Jag ger ett par korta personliga reflektioner gällande världssuccén Curators of Sweden, men jag kommer också gå in i mer aktuella framgångsrika exempel.

Vad var det som gjorde att Curators of Sweden-iniativet fick ett sådant genomslag?
– En kombination av ett antal modiga beslut. Att vi vågade släppa kontrollen. Ingen censur, riktiga människor fick berätta om sitt Sverige, sin vardag och om sina värderingar. Och ett bra team och bra PR-arbete under tiden förstås.

Temat på detta års TN Studio är ju trender, vad ser du för trender inom sociala medier just nu?
– Anonyma tjänster och tjänster där innehållet raderas som Secret, Snapchat, Whisper med flera, visar på en upptäckarlusta, en vilja att experimentera och att testa gränser i modern digital kommunikation. En annan stark trend är ökad transparens i affärsnätverk. Jag tänker på till exempel Glassdoor där de anställda kan recensera sin arbetsplats rutiner och betygsätta sin vd.

 Hur duktiga är resebranschen på att synas i sociala medier?
– Generellt tycker jag det är för stort fokus på kortsiktig försäljning och för lite fokus på långsiktig imagemarknadsföring. Jag tror många aktörer skulle ha mycket att tjäna på att höja blicken och jobba mer långsiktigt.

TN Studio: Den 17 november klockan 12.00–17.00 på Sheraton Hotel Stockholm bjuder Travel News in till höstens främsta branschseminarium som i år har temat ”Trender”. Förutom inspiration och kunskap från de fyra föreläsningarna som behandlar ledarskap, ekonomi och sociala medier, ges flera tillfällen för nätvärkande då dagen inleds med en lunch och avslutas med TN Studios populära mingel.

Följ länken för biljetter och mer information!

Pris per person: 1 495 kr exkl. moms.

Pris vid köp av tre biljetter eller fler: 1 195 kr/styck exkl. moms.

(Priset inkluderar lunch, seminarium, fika och mingel)

Kommentarer är stängda.