Skattekontoret i Oslo har inlett en utredning riktad mot personal bland annat på Ryanair och Norwegian som misstänks ha begått skattebrott.
Norska skattemyndigheten granskar flygbolag för att se om piloter och kabinpersonal behandlas rätt med hänsyn till skattemyndig bostad, däribland på Ryanair och Norwegian. Enligt skattekontoret i Oslo Skatt Øst betalar flera av de inhyrda piloterna och kabinpersonalen på Norwegian och Ryanair inte skatt i Norge. Detta trots att de är norska medborgare, bor i Norge och arbetar på norska flygplatser. I de fall som utreds är det fråga om personal som är anställda av utlandsregistrerade bemanningsföretag. Personalen riskerar nu straffskatt och fängelse för att ha uppgivit felaktig skatterättslig hemvist, skriver Dagens Næringsliv.
– Det här är allvarligt. Skattelagstiftningen undergrävs och det är särskilt allvarligt om det här är någonting som flygbolagen är medvetna om, säger Jan Egil Kristiansen, ansvarig för utredningarna på Skatt Øst till Dagens Næringsliv.
I ett pressmeddelande under gårdagen ville den norska skattemyndigheten understryka att utredningar genomförs generellt i branschen och att den inte är specifikt riktad mot anställda på Norwegian eller Ryanair.
Enligt Boarding.no har norska skattemyndigheten fått tips från flera håll, däribland fackförbudet Parat, om Norwegian och Ryanair.
Att just Norwegian hamnar i hetluften kan också ha samband med att de tidigare i år öppnade en bas i Malaga. Norska NRK uppger sig ha sett dokumentation som visar att piloter som är inhyrda via en firma på Isle of Man är tilldelade Malaga som bas, men i stor utsträckning flyger ut från de stora flygplatserna i Skandinavien . Dokumentationen visar att flera piloter i september ska flyga mer från Arlanda, Köpenhamn och Torp än Malaga, trots att sistnämda är definierat som bas.
– Flygbolagen upprättar vanligtvis baser där de har rutter in och ut. Därför är det märkligt att man upprättar en bas där man inte har kärnproduktion. Grunden till det kan vara ekonomi och att man upprättar en bas i ett lågkostnadslag, som andra lågkostnadsbolag har gjort, säger Aleksander Wasland, ledare i norska flygföreningen.
Norwegian säger till Travel News att de inte blivit kontaktade av Skatteverket.
– När det gäller inhyrda piloter får de själva välja vilket rekryteringsbolag de vill använda sig av. Bemanningsbolagen erbjuder två kontrakt, fast anställning hos dem alternativt att vara egenföretagare. Vi ser helst att de är fast anställda hos bemanningsföretaget men vilken anställning piloten vill ha väljer de själva. För de som väljer att själva ansvara för att betala in skatter förväntar vi oss att de gör det till det land de ska skatta, dvs där de bor, säger Åsa Larsson, informatör på Norwegian.