På en Airbus A340 mellan Stockholm och New York den 6 december i år vill SAS hålla världens första luftburna homovigsel. Igår lanserade flygbolaget sin första stora kampanj riktad mot HBT-resenärer i sociala medier, Love is in the air.
Kampanjen tjuvstartades genom att släppas viralt och spred sig inom två timmar till över två miljoner personer via Twitter och till flera hundra tusen via Facebook.
Hågade par kan skapa en profil och ladda upp en video eller foton tillsammans med en presentation som andra sedan kan rösta på. Det par med flest röster kommer sedan att gifta sig i vad som förhoppningsvis kommer att vara den första samkönade vigseln ombord på ett kommersiellt flyg.
– Flygbolag, inklusive SAS, har anordnat vigslar ombord på flygplan i årtionden, men vi vill bli först i världen med att hålla en samkönad vigsel i luften. SAS är baserat i tre av världens mest liberala och progressiva länder, i synnerhet vad gäller HBT-rättigheter, så vi tycker att det här är ett naturligt sätt att hylla kärleken, säger Robin Kamark, kommersiell chef på SAS.
Det lyckliga paret kommer att vinna tur och returbiljetter i Business Class med SAS till New York, tre nätters lyxboende på W Hotel i New York, flyg till Los Angeles, tre nätters lyxboende på Andaz Hotel i West Hollywood och en glamorös smekmånadsupplevelse i West Hollywood.
För att fira händelsen kommer SAS att göra om en del av sin Stockholmslounge till bröllopslounge, och en av Business Class-kabinerna på SK903 den 6 december kommer att göras om till bröllopskabin. Flygningen kommer också att hedras med en rakt igenom homosexuell besättning.
SAS anordnar samtidigt en amerikansk version av tävlingen tillsammans med VisitSweden, där ett par kommer att vinna ett bröllopspaket till Sverige, med biljetter i Business Class med SAS, två nätters boende på världsberömda ICEHOTEL, där paret kommer att vigas, två nätters boende på Hotel Skeppsholmen i Stockholm och ett VIP Stockholmspaket som organiseras av Stockholm Visitors Board och Stockholm Gay/Lesbian Network.
För att se kampanjen, gå in på www.sas.se/love.
Kampanjen tjuvstartades genom att släppas viralt och spred sig inom två timmar till över två miljoner personer via Twitter och till flera hundra tusen via Facebook.
Hågade par kan skapa en profil och ladda upp en video eller foton tillsammans med en presentation som andra sedan kan rösta på. Det par med flest röster kommer sedan att gifta sig i vad som förhoppningsvis kommer att vara den första samkönade vigseln ombord på ett kommersiellt flyg.
– Flygbolag, inklusive SAS, har anordnat vigslar ombord på flygplan i årtionden, men vi vill bli först i världen med att hålla en samkönad vigsel i luften. SAS är baserat i tre av världens mest liberala och progressiva länder, i synnerhet vad gäller HBT-rättigheter, så vi tycker att det här är ett naturligt sätt att hylla kärleken, säger Robin Kamark, kommersiell chef på SAS.
Det lyckliga paret kommer att vinna tur och returbiljetter i Business Class med SAS till New York, tre nätters lyxboende på W Hotel i New York, flyg till Los Angeles, tre nätters lyxboende på Andaz Hotel i West Hollywood och en glamorös smekmånadsupplevelse i West Hollywood.
För att fira händelsen kommer SAS att göra om en del av sin Stockholmslounge till bröllopslounge, och en av Business Class-kabinerna på SK903 den 6 december kommer att göras om till bröllopskabin. Flygningen kommer också att hedras med en rakt igenom homosexuell besättning.
SAS anordnar samtidigt en amerikansk version av tävlingen tillsammans med VisitSweden, där ett par kommer att vinna ett bröllopspaket till Sverige, med biljetter i Business Class med SAS, två nätters boende på världsberömda ICEHOTEL, där paret kommer att vigas, två nätters boende på Hotel Skeppsholmen i Stockholm och ett VIP Stockholmspaket som organiseras av Stockholm Visitors Board och Stockholm Gay/Lesbian Network.
För att se kampanjen, gå in på www.sas.se/love.